Objavljeno: 09.03.2012
Svaki početak sezone vožnje nas ljubitelje dvokotačnih vozila nevjerojatno jako veseli i s nestrpljenem ga očekujemo, no nažalost to je i jedno od najkritičnijih razdoblja tokom godine.
Zato smo dužni uputiti na opasnosti i propuste koji nažalost često uzrokuju nesreće i tragedije koje ne pogađaju samo vozače motocikala i automobila, nego i cijele obitelji.
Čim temperature zraka krenu prema 15 stupnjeva, naročito nakon dugih i jakih zima (kakva je bila ova), ljudsko tijelo treba vremena kako bi se prilagodilo toplini i drugačijem tlaku zraka.
Zbog toga s prvom vožnjom motocikla treba biti oprezan i računati da treba vremena za prilagodbu, kako bi se tijelo vratilo (podsjetilo) na rutinske operacije upravljanja motociklom.
Druga važna stvar je da u vožnju treba krenuti s pravilno osposobljenim motociklom.
U vožnju nikako ne krećite a da prije toga niste provjerili tlak u gumama i uvjerili se da je on na propisanoj vrijednosti.
Kod dugog mirovanja motocikla, tlak zraka u gumama pada jer guma mijenja svojstva tvrdoće na nižim temperaturama a pogotovo onda kad temperatura naglo poraste.
Također provjerite i razinu ulja u kočionom sistemu te pregledajte dali je možda tokom dugog mirovanja ulje negdje počelo propuštati.
Navedenu radnju treba ponoviti odmah nakon prve vožnje dok je motocikl zagrijan kako bi se još jednom utvrdilo dali je sve u redu i dali možda ulje negdje curi.
Ako je motocikl dugo bio u stanju mirovanja također treba imati na umu da pogonski agregat neće biti „sav svoj“ tijekom prve vožnje jer mu treba vremena da ulje ponovo uđe na mjesta na kojima treba biti, kako bi se svaki dio podmazivao optimalno.
U slučaju da ste motocikl spremili na zimsko spavanje s istrošenim uljem u pogonskom agregatu, nije loša ideja provjeriti razinu ulja prije i nakon prve vožnje.
Nakon i prije prve vožnje je preporučljivo i pregledati zategnutost vijaka na motociklu (na plastikama, poklopcima i bitnim djelovima te zategnutost lanca).
Ako vam se čini da je sve navedeno previše za vas i da vam se to neda, onda motocikl odvezite ovlaštenom serviseru i zamolite ga da vam pripremi motocikl za sezonu.
Sve navedeno ima svrhu očuvati vaše zdravlje i život te vam pomoći da sezona nebi „prerano završila“ radi ovakvih bitnih detalja koji život znače a već i vrapci na grani znaju da na motoru dobre gume i kočnice život znače!!!
Sad kada smo eliminirali skoro sve faktore koji bi vam mogli pokvariti početak sezone a koji su vezani za vašeg ljubimca i vas kao vozača, moramo posvetiti i par redaka faktorima koji nisu u cijelosti pod vašom kontrolom, a to su drugi sudionici u prometu, naročito vozači automobila.
Treba imati na umu da veliki dio vozača automobila, njih odprilike 90%, ne voze automobil iz gušta, nego iz nužde te takvi nisu posebno zainteresirani za druge sudionike u prometu a naročito ne za motocikliste.
Njima je važno da dođu od točke A do točke B, a što se događa u međuvremenu to ne dolazi baš do njih, većinom zbog mobitela u ruci tijekom vožnje, cigareta, suvozača koji misle da su u zabavnom parku a ne u automobilu, briga raznih, bahatosti (što je najčešći slučaj kod nas), itd.......
Vozači motocikala misle samo na jedno dok voze a to je vožnja i „joj di ću stisnut gas?“, te su većinom koncentrirani na situaciju i na vožnju, stoga ne dopustite da vas to zavara i da počnete misliti da s takvim istim motivima voze i vozači automobila i da će vas oni paziti i biti svjesni situacije!!
Vozači automobila se tijekom zime naviknu da ne trebaju dva puta provjeravati i tražiti motocikliste, nego počnu voziti automatski i s lažnim provjerama stanja oko sebe.
Stoga, ako možete, prve vožnje nije preporučljivo obavljati u gradskim sredinama tijekom prometnih špica ili u periodu masovnih odlazaka u trgovačke centre, nego na nekim otvorenim prometnicama s niskim intenzitetom prometa.
Opasnost na otvorenim prometnicama su svakako traktori „i druga vozila“ koja vole izletavati s njiva i iz šuma na glavne ceste a pogotovo to vole raditi na početku moto sezone kada zatopli i kada se počinju obavljati „poljoprivredne radnje“ na poljima i uz šume kod glavnih prometnica!!!
Dakle početak sezone treba dočekati psihički i fizički spreman, s velikom dozom smirenosti i pameti u glavi, probajte se što više disciplinirati s stiskanjem gasa, odrediti si mjeru, jer samo najiskusniji motociklisti znaju koji su to uvjeti i kad je vrijeme da se stisne gas, dok početnici to tek trebaju naučiti.
Stoga velika odgovornost leži i na nama vozačima dvokotačnih vozila a ne samo na drugim sudionicima u prometu.
Zato još jednom ponavljamo, ne dozvolite da vam zbog neke gluposti, poput neispravnog motocikla ili svrbljivog dlana, sezona prerano završi, postavite si neke granice i ne precjenjujte svoje sposobnosti.
Ovaj tekst ima svrhu da vas navede da ipak promislite i da u sezonu krenete sigurno i postupno a ne na divlje i nepromišljeno.
Divlje i nepromišljeno često nažalost završava prizorima kao na slikama, 1, 2, 3...
Autor teksta: Marko Heder.