Superquadro-Srce 1199 Panigalea.

Objavljeno: 04.11.2011


Ducatijev posljednji agregat, Superquadro nadilazi granice inženjerstva i donosi Superbike motocikl budućnosti u naše doba. Beskompromisni pristup dizajnu kombiniran s inovativnošću Ducatijevih inženjera rezultirao je agregatom koji postavlja nove standarde klase i podiže ljestvicu više no ijedan njegov slavni prethodnik.

Pred Ducatijeve su inženjere postavljene gotovo nemoguće smjernice stvaranja nove generacije Superbike agregata.
Veća snaga i zakretni moment, lakoća upravljanja, manja masa i manji troškovi održavanja činili su se nemogućim zadatkom, ali stavljeni pred "prazan pair" i poticani da razmišljaju izvan uobičajenih okvira kako bi postigli nemoguće, ispunili su sve zadane ciljeve.

Inovativan Superquadro agregat koji svoje ime duguje omjeru provrta i hoda, sa svojih 195 konjskih snaga najjači je serijski dvocilindraš. Snaga je kontrolirana modovima vožnje koje vozač odabire ovisno o stilu vožnje i/ili uvijetima.
Zahvaljujući inovativnim rješenjima masa agregata je znatno smanjena, a servisni interval je povećan na 24.000 kilometra.

Samo je remek djelo Fabia Taglionia, L konfiguracija agregata i Desmodromski razvod ventila naslijeđen s prošlih modela, sve ostalo je novo.
Agregat je sada nosivi element motocikla te je proračunat kako bi poboljšao distribuciju masa i čvrstoću.
Cilindri su i dalje međusobno udaljeni pod kutom od 90°, ali su zarotirani po osi 6° unatrag.
Tako je sada prednji cilindar nagnut 21° u odnosu na horizontalu.
Ovo je omogućilo da se čitav agregat pomakne 32 mm prema naprijed kako bi se postigao optimalan raspored masa i omogućilo idealne prihvate za Monocoque okvir kojeg 1199 Panigale koristi.

Blokovi agregata izrađeni su Vacural® tehnologijom koja osigurava smanjenje mase, ujednačenost debljine stijenki te povećanu čvrstoću.
Cilindri su na novom agregatu sastavni dio bloka agregata čime se izbjegava jedna točka brtvljenja, glave cilindara postavljaju se izravno na blok, a hlađenje preko umetnutih košuljica tretiranih niksalom je znatno poboljšano.
Za daljnje smanjenje ukupne mase agregata zaslužni su odljevci od legure magnezija od kojih su izrađeni kućište mjenjača i spojke te poklopci spojke, pumpe i bregastog vratila.

Novi su i ležajevi radilice koji su sada klizni, rješenje koje je do sada korišteno kod agregata Desmosedici RR.
Ovo omogućuje korištenje deblje i čvršće radilice.
Podmazivanje se vrši kroz rupice iz uljnih kanala, a ulje skuplja novopredstavljena vakumska uljna pumpa razvijena za MotoGP agregate.
Vakum pumpa omogućuje stalan vakum ispod klipova čime smanjuje otpor prilikom silazne putanje klipa i kontrolira unutarnje disanje agregata.

U izračunima optimalne konfiguracije s ciljem povećanje snage L agregata, inženjeri Ducatija i Ducati Corsea povećali su brzinu vrtnje agregata uz nevjerojatan provrt i hod.
Provrt cilindara na Superquadru je 112 mm, a hod klipa svega 60.8 mm.
Intenzivne studije odnosa snage i voznih osobina agregata rezultirale su sa 195 konjskih snaga na 10.750 okretaja u minuti i zakretnim momentom od 13,5 kgm na 9.000 okretaja.

Novi odnos provrta i hoda omogućuje povećanje brzine vrtnje agregata zahvaljujući iznimno malom hodu i korištenje ventila većeg promjera.
Usisni ventili povećani su s dosadašnjih 43,5mm na 46,8mm, a ispušni s 34,5 na 38,2mm.
Ventili su zbog velikih opterećenja izrađeni od titana, rješenje do sad korišteno na R modelima, a upravljani su novo razvijenim klackalicama tretiranima PLC-om (Polymeric-like carbon).

Klipovi Superquadra, proizašli iz trkaćeg odjela Ducati Corse, zahvaljujući ojačanoj bazi klipa i maloj debljini stjenke omogućuju minimalno trenje i pouzdanost na visokim okretajima.
Prednost većeg volumena usisnih ventila naglašena je i efikasnijim i većim ovalnim tijelima usisa. Promjer kojih je povećan s 63,9mm na 67,5 mm.
Tijela usisa upravljana sistemom Ride-by-Wire snabdijevaju agregat zrakom preko dvaju ubrizgivača po cilindru od kojih je jedan smješten ispod leptirastog zapornika zbog povećane fleksibilnosti, a drugi iznad zbog veće snage.

S tako ekstremnom snagom, nikada prije Ducatijev jedinstven Desmodomski sustav upravljanja ventilima nije bio od tolike važnosti.
Na velikim brzinama vrtnje agregata, bilo bi nemoguće upravljati ventilima velikog promjera Superquadra korištenjem konvencionalnih opruga.
Desmo sustav jednako precizno upravlja kako otvaranjem ventila tako i njihovim zatvaranjem te omogućuje strme profile bregastih vratila, radikalne kutove faza, ventile velikih promjera i visoke okretaje agregata.
Desmodromski sistem se koristi na svim Ducati motociklima i kontinuirano dokazuje svoju efikasnost na trkaćim pistama.

Upravljanje ventilima preciznim Desmodromskim sistemom, navelo je inženjere da zamijene upravljanje bregastim osovinama preko remena, novim još preciznijim sistemom lanaca i zupčanika. Lanac povezuje radilicu i zupčanik u glavi cilindra koji upravlja usisnim i ispušnim bregastim osovinama.
Ovakav sustav je iznimno pouzdan i jednostavan što smanjuje troškove održavanja.
Od mnogih genijalnih rješenja kojima Superquadro obiluje izdvajamo sustav kojim su opremljene ispušne bregaste osovine koji funkcionira kao svojevrsni dekompresor za lakše pokretanje snažnog agregata.

Ovo rješenje omogućuje korištenje manjeg elektropokretača i akumulatora, a u konačnici rezultira uštedom na ukupnoj masi motocikla od 3,3 kg.
Ducatijevi su inženjeri zahvaljujući inovativnom konceptu Superquadra povećali udaljenost dviju osovina šestobrzinske mjenjačke kutije te tako dobili mogućnost korištenja jačih zupčanika koji bolje prenose veliku snagu novog agregata.
Novo za Ducati Superbike model je i spojka s lamelama u uljnoj kupci.
Svojim tehničkim rješenjima veoma bliska onoj na Multistradi i Diavelu.

Spojka je kliznog tipa, a omogućuje veću kontrolu prilikom brzog prebacivanja u niže brzine kod sportske vožnje te nježniju reakciju prilikom otpuštanja gasa i prebacivanja u niži stupanj prijenosa u uobičajenim uvjetima.

Superquadro, najsnažniji dvocilindraš današnjice - savršen agregat za novi Ducati 1199 Panigale.

Izvor: www.ducati.hr