Objavljeno: 28.10.2018
FXDR 114 je novitet iz tvrtke Harley Davidson koji cilja na dobnu skupinu ljubitelja motocikala u rasponu od dvadeset pet do četrdeset godina.
Američka tvrtka iz Milwaukee-ja se želi demografski okrenuti mlađoj populaciji željnoj više sporta a manje klasike a da li je ovim modelom to uspjela donosimo u ovom testu FXDR 114.
Dakle Harley FXDR 114 je potpuno novi koncept iz tvrtke Harley koji nema svojih prethodnika, stoga ćemo mi u ovom testu navedeni motocikl usporediti s Harley V-Rod-om te direktnom konkurencijim na tržištu Ducatijevim modelom XDiavel.
Krećemo od izgleda.
FXDR 114 je najviše upečatljiv po svojem stražnjem kraju na kojem se nalazi kratki i oštro odrezani rep iznad stražnjeg kotača na koji je montirana guma dimenzija 240/40R-18 79V, naplatak u punom profilu kojeg čvrsto grli dvostruka aluminijska vilica masivnih dimenzija te masivni ispušni lonac.
Druga najupečatljivija stvar koja dolazi u oko promatrača je sam pogonski agregat V-Twin Milwaukee-Eight 114 kubičnih inča, odnosno 1.868 ccm koji razvija snagu od 91,13 KS pri 4500 okr/min te okretni moment od 160 Nm pri 3500 okr/min.
Prednjim krajem dominira izvrnuta vilica promjera 43 mm, prednji 19 inčni naplatak na koji je montirana guma promjera 120/70ZR-19 60W, uljni hladnjak povećih dimenzija te zračni filter koji se nalazi s desne strane spremnika goriva.
Također tu je i svjetlo s pokazivačima smjera koji su više klasične izvedbe i većih dimenzija.
Prednje svjetlo je led izvedbe kao i sva ostala rasvjetna tijela, pokazivači smjera i stražnje svjetlo te je izvedeno u modernom stilu kakav je opće prihvaćen u svijetu Performance Cruisera.
Dizajneri iz Harleya su se odlučili postaviti stražnje svjetlo i pokazivače smjera na plastični blatobran koji obgrljuje gornji dio kotača sve do ispod repa, alternativa je bila da svijetlo i pokazivači smjera budu integrirani u sami rep, no po nama je prvo rješenje praktičnije i bolje jer u slučaju kiše ili prljave ceste stražnji kotač neće direktno bacati vodu i blato u leđa vozača ili suvozača a oštri rep izveden od plastike kako bi se uštedjelo na težini ostavlja dojam čistih linija.
Prednji blatobran je izveden u kombinaciji metalnih dijelova i plastike kako bi se također uštedjelo na težini te je manjih dimenzija.
Spremnik goriva zapremine 16.7 litara je izrađen od metala te je klasičnog oblika kapljice vode no posjeduje sportski štih i grafike.
FXDR 114 je vrlo dugačak motocikl čak 2425 mm i vrlo nizak no odlikuju ga čiste i jednostavne linije te motocikl djeluje vrlo kompaktno i agresivno.
Što se izglade tiče FXDR-u 114 dajemo najviše ocjene a navedeno su potvrdili svi prolaznici koji su se zatekli u blizini dok smo testirali ovaj prekrasan motocikl pun testosterona.
Kako stvari funkcioniraju u praksi?
Kada vozač sjedne u sjedalo i pritisne tipku pokretača startera cijeli motocikl se zatrese te smo u tom trenutku pomislili da ćemo upaliti V8 mašinu nekog američkog Muscle car kao npr. Dodge Challenger s obzirom na zvuk koji se u tom trenutku čuje iz ispuha i pogonskog agregata.
Uglavnom vrlo lijep doživljaj koji razveseli svakog ljubitelja V-Twin mašina!
Treba napomenuti da FXDR 114 dolazi opremljen Keyless sustavom s kojim je dovoljno da stojite blizu motocikla te motocikl možete pokrenuti jednostavnim pritiskom na tipku za kontakt te tipkom za pokretanje elektro pokretača.
Također ukoliko želite pomaknuti FXDR-a 114 gurajući ga s mjesta a u tom trenutku nemate ključ s kod sebe, upalit će se alarm.
U svakom slučaju pametno i korisno jer svatko tko prijeđe granice kulturnog ponašanja prilikom razgledavanje i divljenja će biti upozoren a vlasnik o tome obaviješten zvučnim signalom.
Položaj sjedenja je sličan kao kod V-Roda, znači noge su poprilično ispružene prema naprijed a tijelo pognuto prema upravljaču, s tom razlikom da je ta pognutost gornjeg dijela tijela prema upravljaču više izražena kod FXDR-a 114.
Prva stvar koju vozač primjeti dok se nalazi u sjedalu su razdvojene ručke upravljača tzv. Clip on upravljač izveden od aluminija također da bi se uštedjelo na težini te da bi se naglasio sportski štih motocikla. Drugo što vozač primjeti je logo FXDR na kojem je slovo R crvene boje kako bi se dodatno naglasio sportski image.
Iznad logotipa FXDR se nalazi instrument tabla koja se sastoji od dva mala displeja, na donjem se nalaze lampice upozorenja kao npr. neutralni hod, dugo i kratko svijetlo, ABS, ulje i itd. a na gornjem displeju se nalaze brzina, ukupna kilometraža te razina goriva u spremniku. Na lijevoj strani upravljača se nalazi tipka kojom se ulazi u menu u kojem se može odabrati digitalni brojač okretaja, mjerenje vremena i itd.
Informacije s navedenih displeja su vidljive i čitljive unatoč činjenici da su minijaturnih dimezija zbog toga što je vozač pognut prema naprijed zbog prije spomenutog položaja sjedenja.
Osobno smo mišljenja da ovakav motocikl zaslužuje veći displej bez obzira na uštedu u težini.
Vrlo pozitivan dojam na nas su ostavile ručica gasa, poluga prednje i stražnje kočnice, te poluga kvačila i sam mjenjač brzina!
Ručica gasa je vrlo precizna te vozač vrlo precizno može dozirati koliko želi da motocikl povuče te nije žilava kao na drugim Harley proizvodima, tako da vozač može kao na sportskom motociklu odvrtati gas a istovremeno, sigurnosti radi, imati u pripremi dva prsta na polugi prednje kočnice u slučaju nagloga kočenja.
Poluga prednje kočnice je također vrlo precizna te je moguće postići efekt jakog kočenja koristeći samo dva ili tri prsta što je za nas bio apsolutni šok jer nismo naviknuti na takav precizan rad mehanike kod Harley proizvoda.
Poluga stražnje kočnice je ergonomski u dobroj poziciji i uvijek blizu stopala ako to tako vozač želi te je njezin rad nešto blaži nego prednje kočnice ali jačim pritiskom se može postići kvalitetno usporavanje, stražnja kočnica je jako bitna kod motocikala koji su ovako dugački i teški a imaju nisko težište jer je moguće jače kočiti stražnjom kočnicom bez da se uznemiri stabilnost vozila.
Poluga kvačila je zaista mekana i precizna za jedan Harley Davidson, do zamora ruke dolazi samo prilikom vožnje u gustom stani-kreni prometu i to nakog izvjesnog vremena, poluga kvačila bi mogla biti mekša ali moramo konstatirati da nama nije stvarala bolove ili neke druge probleme.
Mjenjač brzina je tipičan za Harleya samo u dijelu gdje vozač kreće s mjesta i stavlja motocikl u prvi stupanj prijenosa. Naime u tom trenutku pritiskom mjenjača prema dolje čuje se i osjeti jaki zvuk „klang“ te nikako ne možete pogriješiti da li ste u prvom stupnju prijenosa ili ne.
Ostatak priče vezan za mjenjač u vožnji je rekli bismo Japanski. Mjenjač je mekan i precizan te nam se niti jednom nije dogodilo da smo promašili brzinu ili da nismo mogli pronaći neutralni hod! Velike pohvale mjenjaču!
Komande na upravljaču su lijepo dizajnirane i ne odudaraju od stila FXDR-a 114 no moramo spomenuti tipku trube koja se ne nalazi na klasičnom mjestu jer na tom mjestu se kod Harleya nalazi prekidač za pokazivač smjera kretanja pa je truba smještena više iznad te zahtjeva privikavanje.
Sve komande su na višem stupnju razvoja od V-Roda.
Pogonski agregat Twin Milwaukee-Eight 114 je vrlo lijepo izrađen, kvaliteta je vidljiva već na prvi pogled, na ovoj novoj liniji agregata Harley je poradio na raspršavanju topline pa toplina koja bi mogla eventualno smetati vozaču u najtoplijim mjesecima ne dolazi do izražaja u kombinaciji s masivnim hladnjakom ulja koji također bitno pridonosi smanjivanju temperature.
Mi smo FXDR-a 114 testirali pri temperaturama zraka od 15-25 stupnjeva celzija te strujanje toplog ili vrućeg zraka iz pogonskog agregata skoro uopće nismo primjetili, vjerujemo da se tijekom najtoplijih mjeseci toplina osjeti ali ne vjerujemo da bi razlika bila toliko drastična da ti toplina stvarala probleme vozaču.
Zvuk koji dolazi iz ispušnih cijevi koje su izrađene u stilu dva u jedan je poseban i specifičan u svijetu Harleya a tvrdokorni ljubitelji Harley Davidson proizvoda ga nisu prihvatili s previše entuzijazma.
Razlozi zbog kojeg je zvuk specifičan je i smanjenje količine zvukova koji dolaze iz samog pognoskog agregata, tu su konstruktori iz Harleya odradili vrlo dobar posao, te sama konfiguracija ispušnog sustava dva u jedan.
V-Twin zvuk brundanja je prisutan ali je više civiliziran nego kao kod starijih generacija Harleya, u niskim okratajima je dublji a u višim ta dubina dobije i rezonanciju, navedeno u kombinaciji s zvukom koji proizvodi usisnik filtera zraka daje jednu lijepu V-Twin simfoniju koja se, naravno, može još pojačati ugradnom otvorenog aftermarket ispuha.
U vožnji po otvorenim cestama, magistralnim cestama i brdskim zavojitim cestama FXDR je prilično solidan.
Zanimalo nas je kako će se motocikl koji je težak oko 300 kg spreman za vožnju s stražnjom gumom dimenzija 240/40R-18 vrlo plosnatog presjeka ponašati u zavojima.
FXDR 114 voli duge otvorene zavoje u kojima je stabilan, drži putanju te može proći kroz takvu vrstu zavoja poprilično visokim brzinama na opušten način.
Oštre kratke zavoje ne voli te u njima pokazuje tendenciju izbacivanja iz zadane putanje te se osjeti veliki efekt samoizravnavanja vozila, što ne čudi s obzirom na ukupnu dužinu vozila od 2425 mm, 300 kg mase te široka stražnja guma.
Prednji kraj pokazuje želju da odradi ono što mu je vozač naredio u kraćim zavojima no stražnji kraj se s time ne slaže te se cijeli motocikl želi dignuti iz nagiba pri čemu izlazi iz putanje na vanjski dio ceste.
U ovom djelu se vidi razlika ako FXDR-a 114 usporedimo s konkurencijom na cesti Ducati XDiavelom.
XDiavel je puno lakši motocikl, teži 235 kg, ima kraći međuosovinski razmak i ono najvažnije, stražnja guma je identične šitine 240 mm kao i kod FXDR 114 ali drugačijeg oštrijeg presjeka kakav se viđa na R motociklima.
Obzirom na navedeno XDiavel kojeg smo testirali 2016. godine te je test dostupan u našoj Test rubrici, prolazi kroz kraće i oštrije zavoje lakše od FXDR-a 114 te je još stabilniji i brži u dugim otvorenim zavojima.
No moramo napomenuti da su oba motocikla Performance krstarice kojima osnovna namjena nije divljanje po zavojitim dionicama te su u takvoj vožnji zamorni i zahtjevaju od vozača da stalno vozi na rubu mogućnosti s maksimalnom koncentracijom.
Namjena ovih motocikala je uživanje u krstarenju otvorenim cestama umjerenim tempom te šminkanje po gradu i igre ispucavanja sa semafora.
Ako navedene motocikle doživljavate na taj način onda će Vam se FXDR 114 jako svidjeti, pogotovo u vožnji otvorenim cestama uz more i kroz planine.
No vratimo se dojmovima iz vožnje. Tvrtka Harley promovira FXDR-a 114 kao sportsku Performance krstaricu koja je laka u zavojima, ostvaruje velike nagibe te ima veliki i jaki V-Twin pogonski agregat koji plijeni svojim performansama.
Tvrtka Harley deklarira najveći mogući nagib u zavoju 32.6 stupnjeva na desnoj strani i 32.8 na lijevoj strani. Lijeva strana ima veći nagib jer na njoj ne nalazi ispušni sustav.
Mi smo taj nagib u praksi potvrdili, on je moguć te je moguće doći do samog ruba gume u nagibu ali navedeno zahtjeva veliku koncentraciju, znanje i iskustvo vozača, te naravno optimalne uvjete na cesti a naše prometnice nisu baš poznate po kvaliteti asfalta i ravnim podlogama.
Koliko je FXDR 114 lak u zavojima? Sigurno je puno lakši nego većina drugih Harley modela no nije lakši od V-Roda koji je 10-20 kg lakši od FXDR-a 114 ovisno o kojem se modelu V-Roda radi.
Isprobali smo V-Roda u više prilika te je dojam da V-Rod ide mrvicu lakše kroz zavoje, odnosno da je možda bolji na prebacivanjima iz zavoja u zavoj od FXDR-a 114 no V-Rod ne posjeduje toliko dobre kočnice i komande kao FXDR 114 pa onda ta manja težina ne dolazi toliko do izražaja.
Kad usporedimo FXDR-a 114 s XDiavelom onda moramo konstatirati da je XDiavel u prebacivanjima iz zavoja u zavoj superiorniji zbog manje težine, kraće dužine i boljeg žiroskopskog efekta kotača koji su kod XDiavela 17 inčni.
Stil vožnje XDiavela i FXDR-a 114 se uvelike razlikuje i zbog snage koju XDiavel razvija, 156 KS pri 9500 okr/min i 128,9 Nm pri 5000 okr/min.
FXDR 114 razvija 91,13 KS pri 4500 okr/min te okretni moment od 160 Nm pri 3500 okr/min.
Razlika u okretnom momentu je mala ali u konjskim snagama velika s time da je XDiavel visoko turažni V-Twin motocikl naspram FXDR-a 114.
FXDR 114 i XDiavel su dva motocikla koji spadaju u istu kategoriju Performance cruisera koji su se tek nedavno pojavili na moto sceni ali se međusobno nalaze na dvije različite strane ljestvice kada govorimo o performansama.
XDiavel bi bio na onoj strani ljestvice koja označava više sportski nastrojen Performance cruiser a FXDR 114 na strani ljestvice koja označava manje sportski nastrojen Performance cruiser.
Nas je FXDR 114 najviše oduševio svojom masivnom pojavom i izgledom, detaljima te u vožnji po otvorenim dionicama s blagim zavojima.
Zbog velikog okretnog momenta koji postiže na niskim okretajima moguće je ubrzavati u bilo kojoj brzini u bilo kojem trenutku, prijenos snage na stražnji kotač je linearan i precizan, nema nikakvih rupa u razvijanju snage niti zacukavanja.
Začudila nas je odsutnost vibracija koje se minimalno osjete na upravljaču i osloncima za noge a cijeli motocikl zavibrira prilikom stajanja u neutralnom hodu no ne na način da bi to smetalo vozača. To što vibracije nisu izražene je nešto što će hardcore ljubitelji Harleya sigurno zamjeriti FXDR-u 114.
FXDR 114 će poskočiti samo kod naglih, odnosno brzih promjena brzine u viši stupanj prijenosa, u tim situacijam treba biti nježniji s polugom kvačila i stvar se rješava.
Stabilnost vozila je na visokom nivou zbog dugog međuosovinskog razmaka i niskog težišta ali je ovjes serijski tvrdo podešen pa prilikom prelaska preko zakrpa ili neravnina pri višim brzinama motocikl dobro protrese vozača no ostane stabilan i drži cestu.
Tvrdoća ovjesa se može podešavati jednostavnim odvrtanjem ručice koja se nalazi s desne strane motocikla ispod sjedala vozača.
Ovjes nas je ugodno iznenadio te nemamo nekih prigovora na prednju vilicu i stražnji jednostruki amortizer, možemo reći da se dobro nose s težinom motocikla te doprinose stabilnosti u zavojima i prilikom kočenja.
Kočnice koje se sastoje od prednjeg dvostrukog diska promjera 300 mm s četveroklipnim klještima te stražnjeg diska promjera 292 mm s dvoklipnim klještima, su kao što smo već prije spomenuli vrlo dobre te su opremljene ABS sustavom koji radi također vrlo dobro te nije intruzivan.
Dojam sigurnosti prilikom kočenja je na visokom nivou, prednja kočnica bi u početnoj fazi kočenja mogla biti još malo jača no FXDR 114 nije namjenjen divljanju pa to nećemo zamjeriti.
Posebno nam se svidjelo kako FXDR može lako krenuti s mjesta u igrama ispucavanja sa semafora. Kad se jednom priviknete na hod poluge kvačila prilikom puštanja kvačila ubrzanje s mjesta i motocikl rade s vama u smislu da se osjećaj za kavačilo sinhronizira s ubrzanjem motocikla do visokog nivoa te tada vozač postane sposoban za silovita ubrzanja od prve do finalne šeste brzine kao pravi Drag Racer.
FXDR 114 po našem mišljenju ima dva režima vožnje (rada) u kojima dolazi i do velike razlike u potrošnji goriva.
Ako vozač koristi niske okretaje i moment na oko 3500 okr/min potrošnja će iznositi oko 5-6 litara na 100 km, pri čemu je FXDR sposoban održavati umjeren ili visok stupanj brzine 90 do 130 km/h. Ako se prijeđe granica od 140 km/h i okretaji odu u područje od oko 5000 okr/min onda potrošnja drastično raste i do 9 litara a treba napomenuti da je FXDR 114 itekako sposoban postići brzine veće od 200 km/h.
Smatramo da je to dobar rezultat s obzirom da se radi o motociklu od 300 kg i 1.868 ccm.
Zaštita od vjetra. Zaštite od vjetra se svodi na prednje svjetlo i maskicu koja ga okružuje te u odnosu na relativno usko postavljen upravljač i pognuti gornji dio tijela efekt jakog pritiska zraka se počne osjećati tek pri brzinama većim od 130 km/h s vozačem visine oko 180 cm. Vrlo dobar rezultat!
Također relativno uska silueta samog motocikla u kombinaciji s relativno uskim upravljačem omogućuje FXDR-u 114 da se provlači kroz gusti gradski promet kao neki naked bike sve do trenutka dok se želite polukružno okrenuti, tu treba biti oprezan i dobro proračunati prostor koji vam je na raspolaganju te mogućnosti zakretanja upravljača a i vlastite vozačke sposobnosti.
Zaključno možemo reći da je novi FXDR 114 na nas ostavio pozitivan dojam te je zasigurno jedan od modela s kojima je tvrtka Harley Davidson napravila tehnološki i dizajnerski iskorak.
Na kraju ostaje cijena koja je zaista visoka te iznosi 218 000,00 kn-a za vozilo koje nije baš praktično u svakodnevnoj primjeni jer nema mogućnosti ugradnje bisaga za duža putovanja, FXDR 114 nije zamišljen da bude udoban na duže staze te serijski ne dolazi opremljen s sjedalom za suvozača. Sjedalo se može ugraditi zajedno s osloncima za noge no sudeći po izgledu tog sjedala i osloncima ne čini nam se da bi suvozač duže izdržao neko putovanje.
Dakle ostaje gradska vožnja te povremeni izleti na otvorene ceste.
S obzirom na usku primjenu i na činjenicu da za 24 000,00 kn-a manje postoji opcija Ducati XDiavel S koji je također opremljen ABS sustavom ali u nekoliko stupnjeva podešavanja te posjeduje stvari koje FXDR nema, poput: Traction control u nekoliko stupnjeva, varijabilne mape paljenja, bolji ovjes i kočnice, veću snagu te serijski dolazi s sjedalom za suvozača, nogarima i osloncem za leđa suvozača koji se da izvlačiti i sklapati, moramo konstatirati da FXDR 114 nije baš u dobrom omjeru vrijednost/novac.
Oba motocikla posjeduju veliku karizmu i šarm te dolaze iz tvrtki koje imaju svoju poznatu tradiciju no u konačnici je na kupcu da odluči da li je ljubitelj Harleya ili ne, da li je više sportski nastrojen ili nije te procjeni odnos uloženo/dobiveno.
Test vozač: Marko Heder