Objavljeno: 28.12.2010
Povodom 125 obljetnice stvaranja prvog motocikla i početka motociklističke povijesti, odlučili smo napraviti poduži članak koji sadrži kratke zanimljivosti iz povijesnog razvoja motociklizma te uvodni dio o vrstama motocikala koji danas postoje.
Vrste motocikala.
Treba znati da svaki tip motocikla ima svoju namjenu i da nijedan motocikl nije isti.
Postoji glavna podjela na, mopede, skutere i motocikle.
Motocikli se pak djele na: Supersportske, Naked, Touring, Supermoto, Enduro, Motocross, Custom-Cruiser i Choppere.
Mopedi su vozila koja su zapravo motorizirani bicikli a skuteri su kategorija koja je viša za stupanj od mopeda jer su skuteri vozila koja imaju poseban oblik karoserije koji se naziva skuter, poput npr vespe te raspolažu većom snagom od mopeda.
Motocikli su ozbiljna kategorija vozila koja više nema dodirnih točaka sa biciklima (kao u prošlosti) i jedina stvar koja ih povezuje sa biciklima je činjenica da imaju dva kotača kao i bicikli.
Supersportski motocikli su namjenjeni ponajprije za uporabu na trkačim stazama i raspolažu velikom snagom koja može dosegnuti i 220 KS, poput bolida australskog Grand Prix vozača Caseya Stonera.
Naked motocikli (na engleskom naked znači gol) su vrsta motocikala koju vozi najveći broj motociklista na svijetu a zovu se Naked (goli) jer nemaju puno plastika ili nekakvih oplata koje pokrivaju pogonski agregat motocikla te ostale površine na motociklu, krasi ih jednostavnost.
Nakedi su svestrani motocikli koji služe i za sportskiju vožnju ali su pogodni i za turistička putovanja ili kraća gradska vozikanja, zbog te njihove svestranosti oni su omiljen izbor među motociklistima.
Touring motocikli su, kako im samo ime govori, putnički motocikli koji su namjenjeni za daleka putovanja te mogu nositi puno prtljage i prevaljivati velike udaljenosti uz malo napora za vozača i suvozača, kao i za sami motocikl.
Supermoto kategorija motocikala je najnovija vrsta motocikala koja se pojavila početkom 90-ih godina 20. stoljeća.
Supermoto motocikli su namjenjeni za sport i zabavu te su neka mješavina motocross i enduro motocikala.
Prvo su se pojavili u SAD-u prije 10 do 15 godina pod nazivom Motard motocikli te im je namjena bila multifunkcionalna a vozače koji su ih vozili nazivali su Superbajkeri.
Njihova glavna odlika nije praktičnost i putovanje nego ponajprije zabava i akrobacije koje se njima izvode a najviše vole zavojite ceste sa kratkim ravnim djelovima i povremene posjete makadamu.
Enduro motocikli su namjenjeni za svladavanje teških terena, a isto tako su iskoristivi i na otvorenim cestama i kraćim putovanjima.
Motocross motocikli su posebna kategorija koja služi isključivo za vožnju po motocross stazama od blata i zemlje te drugim teško prohodnim terenima.
Njihova namjena je zapravo profesionalno sportska.
Custom- Cruiseri su vrsta motocikala koja služi za uživanje u lagodnoj vožnji uz duboki (muški) zvuk mašine.
Custom- Cruiseri obiluju kromom koji se nalazi čak i na najsitnijim detaljima motocikla te vole pokazivati svoju robusnost i raskoš a u tom segmentu su slični i Chopperima koji su pak motocikli cijeli načinjeni ručnim radom od različitih djelova koji su unikatni te po samoj definiciji, Chopperi su unikatni motocikli u cijelosti a ime im dolazi od (chop parts) rezani djelovi.
Najpoznatije moto tvrtke.
Skoro svaki dio svijeta ima svoje poznate marke motocikala.
Tako na Američkom kontinentu (SAD) najpoznatija marka je naravno Harley Davidson, koja je osnovana već daleke 1903. godine, osnivači Bill Harley i Arthur Davidson, djeca američkih doseljenika nastanjenih u Milwaukeeu.
Prvi motocikli te tvrtke su bili zapravo pra- sportski motocikli na kojima su se vozile utrke po trkačim stazama koje su bile načinjene od drvenih ploča, međutim današnji Harley motocikli su većinom kromirane krstarice za opuštenu vožnju.
Indian je još jedna poznata američka marka koja je živjela od 1901. do 1955. godine te je bila glavni rival Harley Davidsonu.
U Velikoj Britaniji najpoznatija tvrtka je Triumph osnovana 1885. godine, pa praktički Triumph proizvodi motocikle od kada se pojavio prvi motocikl pa sve do danas.
Talijani su poznati po svojoj motociklističkoj tradiciji i dizajnu motocikala, tako njima pripada zasluga za najveće unapređenje moto industrije u svijetu te je Italija zemlja koja je uvijek imala, i danas ima, najveći broj marki odnosno tvrtki koje proizvode motocikle od kojih neke spadaju među najekskluzivniji vrh moto marki u svijetu.
Nabrojat ćemo samo najpoznatije: Aprilia proizvodi motocikle od 1956. godine.
Benelli (od 1911.), Bimota (od 1973.), Cagiva (od 1978.), Ducati (od 1946.), Gilera (od 1909.),
Moto Guzzi (od 1921.), Moto Morini (od 1937.), MV Augusta (od 1945.), Malaguti (od 1930.), Piaggio (od 1946.) itd.
Gilera je prva počela proizvoditi pogonske agregate u konfiguraciji četiri paralelna redna cilindra, inžinjeri koji su osmislili takvu konfiguraciju 1920-ih su Carlo Gianini i Piero Remor te je njihova Gilera 500 sa vodenim hlađenjem 1939. godine osvojila veliku nagradu Ulster Grand Prix- a s vozačem D. Serafinijem.
Japanci su kasnije taj koncept u 40-im i 50-im godinama dvadesetog stoljeća prekopirali i usavršili te danas proizvode najpoznatije četverocilindarske agregate koji se obično nalaze u supersportskim modelima poput Yamahe R1 ili Kawasakija Njinja, a Gilera je danas postala (ironično) ikona u svijetu skutera i drugih urbanih prometala.
Slabo poznata činjenica je da je tvrtka Ferrari proizvodila visokokvalitetne motocikle u razdoblju od 1951. do 1959. godine te je sudjelovala u Moto-GP utrkama sa svojim timom pod nazivom Scuderia Ferrari Motorcycles.
U Njemačkoj najpoznatije marke su BMW, Horex i DKW koje su počele sa svojom proizvodnjom početkom 20. stoljeća, međutim BMW još jedini danas proizvodi poznate visokotehnološke motocikle, DKW je prestao sa proizvodnjom 1966. godine, Horex 1958. godine, ali po najnovijim najavama, 2011. godine Horex ponovo kreće u proizvodnju.
Poznata Austrijska tvrtka KTM proizvodi motocikle (ali je čak i danas poznata po svojim biciklima) od 1953. godine te je poznata po velikom doprinosu u modernizaciji i usavršavanju nove klase motocikala, a to su Supermoto motocikli, koji su nekakva mješavina motocross i enduro motocikla a krase ih iznimna voznost i jake dinamičke osobine.
Na Japanskom otočju postoje četiri svjetski poznate marke motocikala koje su poznate pod imenom „Japanska Četvorka“.
To su: Honda (1947.), Kawasaki (1961.), Suzuki (1952.) i naravno Yamaha (1953.).
Treba napomenuti da su sve četiri Japanske tvrtke za vrijeme drugog svjetskog rata proizvodile neke proizvode koji su se koristili u izradi oružja ili ratne mašinerije Japanskog Carstva.
Nakon poraza u Ratu tvrtke se okreću proizvodnji bicikala, kućnih pomagala a kasnije i motocikala.
Jeste li znali da Torakusu Yamaha, čovjek čije prezime krasi svjetski poznatu Japansku tvornicu motocikala, nikada u životu nije vozio motocikl a najvjerojatnije nikada nije niti vidio jednog??
Yamaha je rođen u Nagasakiju 1851. godine, prvo je proizvodio satove a prije nego što je umro 1916. godine osnovao je firmu koja se bavila muzičkim instrumentima pod nazivom Nippon Gakki.
Za vrijeme drugog svjetskog rata predsjednik kompanije Geinichi Kawakami počinje sa proizvodnjom malih motocikala za vojne potrebe, te tvornica od tada dobiva naziv po svojem osnivaču, Yamaha.
To je bio početak Yamahinog motociklističkog carstva.
Pamet u glavu a kacigu na glavu.
Kaciga je izum koji je nastao ne baš tako dugo nakon pojave prvih motocikala.
Prvi motocikl je izumio Gottlieb Daimler 1885. godine, znači na samom kraju 19. stoljeća, Daimler je jednostavno ugradio motor koji radi na principu unutarnjeg sagorjevanja na bicikl, tako da su zapravo prvi motocikli bili više nalik biciklu nego motociklu.
Kako su motocikli s vremenom postali sve brži i jači, počelo se obračati pozornost na sve veći broj ozljeda među vozačima na utrkama, pa je intervenirao profesor C.F „Red“ Lombard sa USC-a (Sveučilište Južne Kalifornije), koji je dizajnirao prvu kacigu te je ona imala zadaću apsorbirati udarce i raspršiti energiju udarca.(To su i danas dvije glavne zadaće kacige).
Profesor Lombard je 1953. godine patentirao svoj izum i od te godine počeo je razvoj njegovog patenta koji je danas dogurao do nevjerojatno visokog nivoa.
Danas postoje dvije glavne vrste kaciga, integralne i jet kacige.
Integralne obavijaju cjelu glavu i lice a jet kacige obavijaju lubanju ali ne i lice.
Postoje i druge vrste kaciga koje se koriste u vožnji za određenu vrstu motocikala, npr postoje kacige za motocross motocikle, enduro kacige i razne sportske varijante integralnih kaciga.
Kacige se danas proizvode od ultra lakih i čvrstih vlakana (karbonska vlakna, kevlar i razni kompozitni materijali) a nekada su se proizvodile od plastike i raznih metalnih legura koje su više pridonosile težini same kacige, koja inače ne bi smjela biti teška, nego samoj sigurnosti.
JESTE LI ZNALI?: Kaciga ne smije biti (kada se stavi na glavu) niti premala ni prevelika!
Prevelika kaciga može uzrokovati puknuće vratne kralježnice prilikom udarca glave a premala kaciga zaustavlja cirkulaciju krvi u glavi te također povećava efekt udarca prilikom nezgode.
Kaciga mora biti točno po mjeri glave vozača (mora biti taman), ne smije se drmati ili kliziti po glavi ili neugodno stiskati glavu.
Da bi kaciga jamčila sigurnost vožaču i odradila svoju funkciju, ona mora udobno pristajati na glavu vozača sa tendencijom osjećaja laganog stiskanja glave čovjeka.
Autor teksta: Marko Heder